Home / Diensten / Filmmaker

Oculus Film

Wij bedenken en produceren films om jouw verhaal, product of visie te communiceren. Dit doen we volgens het principe ‘show – don’t tell’. We maken maximaal gebruik van de visuele mogelijkheden die het medium film en video te bieden heeft.

Ons werk varieert van 15 seconden durende commercials tot 15 minuten lange mini-documentaires, in allerlei vormen: science films, 3D-animaties, fictiefilms, uitlegvideo’s…de afwisseling geeft ons de drive om steeds het maximale uit een productie te halen – oculusfilm.com

Show – don’t tell

We kunnen je er van alles over vertellen, maar waarom niet zelf een kijkje nemen? Bekijk onze demoreel:

Over

Oculus Film is een klein creatief film- en videoproductiebureau in Rotterdam. We zijn gevestigd in De Fabriek van Delfshaven, een monumentaal industrieel gebouw dat ons gevoel voor sfeer en esthetiek onderstreept.

Ons core-team bestaat uit een regisseur/cameraman en een editor. Daarnaast werken wij samen met een grotere flexibele schil van creative professionals, zoals belichters, sound designers, 3D-artists, editors, geluidspersonen, tekstschrijvers, grafisch ontwerpers, producers, setbouwers, art directors… zo kunnen we elke expertise die nodig is aan tafel brengen.

Onze academische achtergrond in de architectuur helpt ons het ‘ontwerp’traject van een film goed vorm te geven. Startend bij de doelen en eisen, gaan we van daaruit in iteraties verder. Zo halen we het maximale uit je project.

Visie

We houden van mooie dingen maken. We houden van een cinematische belichting, interessante lenzen, camera-beweging, geweldige locaties, een spannend verhaal…

Voor ons is esthetiek dus belangrijk, maar tegelijkertijd is een opdrachtfilm ook functioneel. Elke camerabeweging, de keuze voor die unieke locatie, de positionering van elke lamp, de manier waarop geluidseffecten worden gemixt, het loopje van een acteur of de keuze voor iemand die we interviewen, het is allemaal gemotiveerd.

Alles om de boodschap op de best mogelijke manier over te brengen. Dit kan leiden tot een speciale vorm, maar kan ook betekenen dat we niet afwijken van conventies, die zijn er niet voor niets. We gaan voor wat werkt. Het resultaat is dat we films bedenken en produceren die jouw merk- en communicatiestrategie versterken.

Waar mogelijk gaan we uit van het principe ‘show – don’t tell’. Op deze manier maken we maximaal gebruik van de visuele kwaliteiten van het medium film. In documentaires komen talking heads uiteraard nog wel voor, maar ook daar kijken we ernaar hoe we ook hier een visueel verhaal kunnen vertellen, bijvoorbeeld door een persoon in een omgeving te plaatsen (met ‘toevallig’ geplaatste attributen) die iets zegt over het verhaal dat hij of zij vertelt.

We maken ook eigen werk. Dit doen we om onze creativiteit te blijven prikkelen en onze skillset uit te breiden. Zo maakten we bijvoorbeeld recentelijk een korte grounded sciencefiction film en een dansfilm in een witte studio waarbij we ons beperkten tot het gebruik van licht om het verhaal te vertellen.

Werkwijze

We maken films van concept tot ondertitels. Vaak produceren we over alle fasen van het proces, maar dat hoeft niet per se. We kunnen ook één of een beperkt aantal fasen voor ons rekening nemen. We delen het proces vaak op in vijf fasen: scoping, creatieve ontwikkeling, preproductie, productie, en postproductie.

Scoping

Deze fase wordt vaak overgeslagen, maar is van essentieel belang voor het succes van een film! In deze fase bedenken we samen met de opdrachtgever waarvoor de film dient. Bijvoorbeeld: willen we awareness creëren, informeren, een product verkopen of mensen prikkelen om een website te bezoeken? Het doel kan ook zijn: aan investeerders of partners laten zien waar de startup mee bezig is, of een merk versterken of bouwen?

Uiteraard hangt het doel nauw samen met de doelgroep. Richten we ons op quantum engineers, planners van popconcerten, mensen met een slaapprobleem, wetenschappers, of (ook) tot het algemene publiek?

In het verlengde daarvan bedenken we ook op welke kanalen de film te zien is, en of dit om verschillende deliverables vraagt. Bijvoorbeeld: LinkedIn, een presentatie tijdens een congres, Instagram reels, etc. Afhankelijk daarvan is het bijvoorbeeld op te leveren in specifieke lengtes of beeldverhoudingen zoals 5:4 of 1:1.

Het (tussen)resultaat van deze fase is een programma van eisen waar het project aan moet voldoen. Soms is het al duidelijk aan het begin van een project wat het doel, de doelgroep en de distributiekanalen zijn, dan kunnen we direct beginnen met de creatieve ontwikkeling.

Creatieve ontwikkeling

In deze fase ontwikkelen we een concept, vaak in nauwe samenwerking met de opdrachtgever, maar dit hoeft niet. Het beging vaak met een brainstorm, waarbij we ook gebruik maken van moodboards en referentievideo’s. Een volgende stap is het script, waarbij visuele elementen, voice-overs, geïnterviewden, 3D-animaties, motion graphics in voorkomen. In iteraties en met droog testen tussendoor komen we tot een tussenproduct.

Los van de inhoud bedenken we ook de look-en-feel, de stijl. Gaan we voor handheld cameravoering, of juist een gladdere, soepele camerabeweging? Of geen beweging? Gaan we voor hard licht, zacht licht, of alleen natuurlijk licht? Snel gemonteerd, of juist rustig kijken naar mooie plaatjes. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar de scopingfase geeft vaak een duidelijke richting.

Het resultaat van deze fase is in elk geval een script, soms met een storyboard, een idee voor locaties, interviewvragen, en een brief voor een 3D-animatie.

Preproductie

In deze fase zetten we het script uit de creatieve fase om in een filmplan. Een breakdown van het script wijst ons op van alles dat geregeld moeten worden: bijvoorbeeld locaties, acteurs, figuranten, props, de juiste crew en bijbehorende apparatuur. Als er geen acteurs zijn en de locatie is ‘gewoon’ de fabriekshal van de opdrachtgever, dan nog moet er bijvoorbeeld worden afgestemd of de lampen uit kunnen, of er rookmelders zijn, en of het productieproces verstoord mag worden.

Daarnaast zorgen we ervoor dat iedereen en alles op tijd aanwezig is en dat we kunnen filmen wat er nodig is op een draaidag, op een zo efficiënt mogelijke manier. Meestal is dat niet de chronologische volgorde. Alles gaat dus door elkaar. In het geval van 3D-animatie focust deze fase zich vooral op planning van feedbackmomenten en tussendeliverables.

Het resultaat van deze fase is een strakke planning en callsheets met daarop het wie, wat, wanneer en waar van iedere draaidag.

Productie

In deze fase maken we de opnames. We volgen daarbij het draaischema. Als er ‘happy accidents’ zijn, bijvoorbeeld net die mooie laag mist bij een zonsopkomst, dan omarmen we die! Als er iets net even tegen zit, bijvoorbeeld doordat de make-up langer duurt, of het net begint te regenen als we een shot willen maken, dan bedenken we hoe we toch het eind van de dag kunnen halen. Soms door shots te schrappen en het verhaal nog efficiënter te vertellen dan van tevoren bedacht. Er is – ook in de productiefase – ruimte voor creativiteit, sommige dingen kun je niet van tevoren precies bedenken.

Een groot deel van de ‘production value’ van een film wordt bepaald in deze fase. Als je veel mensen en spullen inzet in deze fase, ziet een film er vaak meer high-end uit dan wanneer er alleen een zelf regisserende camerapersoon komt. Zoals altijd proberen we het budget maximaal in te zetten en met zo weinig mogelijk middelen een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. Vaak werken we met een regisseur, camerapersoon, camera-assistent, geluidspersoon, en een belichter. We werken vaak met camera-beweging op een slider of dolly (karretje op rails) en belichten scènes en interviews. De inzet van mensen en apparatuur is eerste instantie afhankelijk van het beoogde concept en dan pas van het budget. Soms is handheld cameravoering het beste én het snelste.

Hoeveel je in een dag kan draaien hangt er heel erg van af wat voor soort productie het is en wat de complexiteit of veelheid aan locaties is. Soms films je een 30 seconden commercial in drie dagen, en soms film je 30 minuten aan explainervideo’s in één dag.

Het resultaat van deze fase zijn de ruwe beelden en ruwe audiobestanden. In het geval van 3D-animatie renderen we in deze fase de definitieve frames.

Postproductie

In deze fase maken we van ruwe materiaal een film. We beginnen met monteren, met het script en storyboard als leidraad: in het geval van veel corporate films en documentaires bouwen we eerst met de interviews de basis en voegen dan ondersteunend beeld en muziek toe. In het geval van commercials leggen we ons meer toe op het selecteren van de juiste takes en zorgen we er direct al voor dat het kort genoeg wordt.

In meerdere feedbackronden komen we tot een final cut. Dan is de film nog niet af, want de kleuren moeten nog worden gecorrigeerd en gegrade. Geluid is net zo belangrijk als het beeld. De mix moet goed zijn, maar je wil ook (onbewust) horen wat je ziet, of juist wat je niet ziet. Daarvoor is sound design en mixing. Vaak werken we met stockmuziek, maar het komt ook voor dat een componist een score op maat maakt. Zeker voor korte formats levert dit een grote kwaliteitsimpuls op.

In deze fase voegen we ook ondertitels toe, eventuele lokalisaties/vertalingen, motion graphics (bijv. naamtitels) en maken we uitsneden voor verschillende distributiekanalen, zoals bijv. 1:1, 5:4, 9:16. In het geval van 3D-animaties hoort in deze fase het compositing, het samenvoegen van meerdere renderpasses, al dan niet VFX tot één beeld.

Het resultaat is het afgeronde product: de film.

Diensten

De films en video’s die wij maken zijn heel divers: van 30-seconden commercial tot 30 minuten mini-documentaire, van 3D-animatie tot explainer video, van kunstzinnig tot slick. De grote variëteit in ons werk inspireert ons om steeds het beste uit ieder project te halen. Zie hieronder een aantal voorbeelden van werk waarvoor je ons kunt inschakelen.

Corporate fiction

We kijken waarschijnlijk bijna iedere dag wel naar fictie: je favoriete miniserie op Netflix, een sitcom, of, of juist misschien een arthouse film. Waarom? Bijvoorbeeld omdat we hierdoor even de drukke werkelijkheid kunnen ontsnappen. En: mensen houden van verhalen. We blijven maar kijken. Waarom zouden we ons verlangen naar het kijken naar verhalen niet inzetten voor jouw product, merk, of ideëel doel? Oculus Film heeft ervaring met fictie-producties in opdracht. Daarnaast maken we ook eigen werk.

Commercial

Een commercial promoot een specifiek product of service, of zelfs een geheel merk. Een commercial kan informatief zijn door bijvoorbeeld de unique selling points van een product te highlighten, of juist erg op emotie gericht om zo de brand experience te vergroten.

Corporate film / bedrijfsfilm

Projectfilm

Architectuurfilm

3D-animatie

Documentaire

Cinematografie

Cinematografie is het hart van het filmmaken. Dat vond ook regisseur Stanley Kubrick (2001: A Space Odyssee, The Shining, Barry Lyndon, en vele andere beroemde films): you may not have to know very much about anything else, but you must know about photography.” En met ‘photography’ bedoelt hij hier cinematografie. De basis zijn composities en belichting, die het verhaal vertellen, maar camera-beweging hoort daar ook bij, en ook mis-en-scène is daar wat ons betreft onderdeel van.

We verzorgen niet alleen de cinematografie voor onze eigen producties, maar werken ook graag met andere creatieve bureaus. Geen visuele uitdaging is te groot (of te klein) voor Director of Photography (DoP) Hans de Jonge.

Onze opdrachtgevers

We hebben een breed portfolio aan opdrachtgevers met accenten in het (universitair) onderwijs, tech (startups en instellingen), architectuur, stage products, en kunst & design. Zo maakten we bijvoorbeeld films voor TU Delft, NTR, Aldowa, SRON, Quantware, Roboat, Doser Medical, Neutelings Riedijk Architecten, Studio RAP, BAM, ROE Visual, Sixty82.

Naast (eind)gebruikers werken we ook graag samen met andere creatieve bureaus. In dat geval kunnen we optreden als productiehuis, maar kunnen we ook een deel van de workflow leveren, zoals regie, camera, en montage.

We zouden het fantastisch vinden om onze samenwerkingen uit te breiden met overheden en consumentenmerken.